Firarperest – Elif Şafak


Fırsat buldukça, farklı türden kitapların arasında, deneme türü okumayı da seçiyorum. İçerdiği her bir başlık aynı keyfi vermese de, özellikle seçtiğim bir yazar ise, çoğu denemeyi keyifle okuyabiliyorum. Bu seçimimdeki en önemli etkenlerden birisi yazmaya teşvik edici okumalar olarak algılıyor olmam. Doğaldır ki yazmak, okumaktan doğuyor; deneme yazmak için de okumak gerekiyor.

Elif Şafak’ın “Firarperest”ini de bu sebepten seçtim. En son “Aşk” romanını büyük bir keyifle okumuştum. Ondan önce okuduğum romanı ise, yazarın ilk romanı olan “Pinhan” idi. İlkini okuduğumda henüz meşhur değildi. Bu iki kitap, denemelerinde de okunası cümleler bulacağımın beklentisini oluşturmuştu. Tabi ki bir başka referans ise eşimin tüm kitaplarını beğeniyle okumuş olmasıydı.

Bir çırpıda okudum kitabı.

Altını çizebildiğim çokca cümle buldum. Kimisini yazmama ilham versin diye çizerken, kimisini kulağıma hoş gelen bir tınısı olduğu için çizdim. Kimisi de sığ felsefeme bir derinlik katması maksadıyla çizildi.

“Sonsuz seyahatler alemidir kitaplar. Zamanda ve mekanda bir kuş kadar özgür kılar insanı… Kanat yaparsın harflerden”

“Yazarlığın İki Altın Formulü” hap niyetine okuduğum bir deneme oldu. Kitabın, benim için, merkezi oldu. İsmini “Firarperet” değil de sadece iki sayfasını dolduran “Yazarlığın İki Altın Formulü” koymuş olsaydı, çok daha çabuk alıp okuyabilirdim bu kitabı.

İkinci formulü daha yakın buldum kendime : “(Aşk/Tutku çarpı Emek artı delilik) bölü (Yalnızlık). Burada temel etmen aşktır… yazıya da aşık olunur. Kişi severek ve tutkuyla yazar. Yaptığı işi o kadar benimser ki yazmadan yaşamayı düşünemez bile… ve tabi bir de yazarlığın olmazsa olmazı : Yalnızlık”

Gazete yazılarından derleme olması, zaman zaman popülerliğini kaybetmiş denemelerin de varlığına  sebep olmuş. Hızlıca okuyup geçmek istediğim yazılar onlar oldu. Belki iki-üç taneyi geçmeyen bu denemelerde, anlatılan olayı hatırlamak için biraz hafızamı zorlamak zorunda kaldım.

Ağırlıklı olarak kadın kavramını anlattığı denemeler vardı. Kitabı almadan önce de bu bilgiye sahiptim. Yazıları okurken tabi ki içeriden biri olarak bakarak kendimden birer parça bulmam mümkün değildi fakat kadın iç dünyasını daha iyi anlamak açısından da okumak son derece keyifiydi.

Hayatı boyunca bir kez bile şans oyunlarından medet ummamış, milli piyango almamış birisi olarak; “Hayatta bir an evvel başarmak istemek iyi bir şey değildir aslında. Zira kolay elde edilen şeyler uzun sürmez” deyişinin altını çizmemek mümkün müydü?

Galiba kitabın bendeki merkezini şu denemeler oluşturdu :

  • Yazarlığın İki Altın Formulü
  • Gül Bahçesi Evlilik
  • Ben Merkezci Aşk & Sen Merkezci Aşk
  • Biraz Sadi, Biraz Sontag
Yorum Yazmak İster misin?

