Budapeşte – Macaristan

Güneşli bir günde Budapeşte’ye giriyoruz. Tuna Nehri’nin ikiye ayırdığı şehir ismini, nehrin batı yakasındaki tepelerden oluşan eski “Budin” ile, doğu yakasındaki düz ovadan oluşan eski “Peşte” nin birleşmesinden alıyor.

Tuna Nehri’ni çocukluğumuzdan beri o kadar çok duymuşuz ki, harita bize öğretilmese bu nehrin Türkiye sınırları içerisinde olacağını düşünecek kadar yakın hissediyorum kendime. Tuna Nehri akmam diyor, diyor da; otobüsümüz köprünün üzerinden geçerken altından akan nehir sularına derin derin bakıyor ve şanı büyük Osman Paşa’yı düşünmeden edemiyorum.

Budapeşte’nin şehir içi tarihi mekanları, yürüyerek dolaşılamayacak kadar birbirinden kopuk yerlerde. Bu nedenle sakın yürüyerek dolaşma düşüncesine kapılmayın. Biz kapıldık. Google haritasından yaptığım hesaba göre yürümüş olduğumuz mesafe yaklaşık 15km idi.

Yürüyüşe başlangıç noktasına ulaşmak için metroyu kullandık. Gürültülü ve bakımsız bir metrosu vardı. Gişeden biletinizi alıyor ve turnikesiz, kontrolsüz bir kapıdan geçerek içeri giriyorsunuz.

Kahramanlar Meydanı büyük Macar Krallarının heykellerinin bulunduğu bir mekan. Diğer Avrupa devletlerindeki heykellerin aksine, Macar heykelleri bana fazlasıyla Türk izleri taşıdığı hissini verdi. Macarların, Türk soyundan devşirildiğini bilmek (bir iddia; Hungary ismini Hun Türklerinden alıyor)  belki de bu izlere bir sebep bulmamı kolaylaştırıyordu.

Meydanın hemen arkasında yeşil alana sahip büyükçe bir park yer alıyor. Yerli ziyaretçilerin bolca bulunduğu bir mekandı. Budapeşte’nin diğer yerlerinde de olduğu gibi bu parkta da çocuklu Macar ailesine çok sık rastlanıyordu.

Meydandan Tuna’ya doğru ilerlerken yolumuza çıkan zincirlerden oluşmuş küçük bir anıtı inceliyoruz. “Demir Perde” olarak isimlendirilmiş anıtı, komunizmden özgürlüğe geçişin bir simgesi olarak oluşturmuş olacaklar ki anıtın son cümlesi “ve zincirleri kırdık” diye bitiyordu.

Tuna Nehri’nin ortasındaki Margrit Adası, bir spor kompleksi niteliğinde. İster doğal yürüyüş parkurlarında yürüyüş yapın, ister koşun. İster yüzme havuzlarında kondisyon çalışın, ister tenis kortlarında rekabet edin. Biz turist olarak yapabileceğimiz tek aktivite olan yürüyüşü seçtik. Bir de Tuna’yı izleyen bir bankta, öğle yemeği niyetiyle Mc Donalds ürünlerini yiyerek geçiştirdik.

Budin kalesine fünikül ile çıkabiliyorsunuz. Eğer ki yürüyüşe henüz başlamışsanız, yürüyüş yolunu da tercih edebilirsiniz. Kale içerisinde, büyük bir turist kafilesi ile gezinti yaparak heykelleri, binaları, çeşmeyi fotoğraflıyor ve bizim için bu mekanı esas cazip kılan Peşte manazarısını seyretmek için kale kıyılarına doğru yöneliyoruz.

Muhteşem bir manzara bizi bekliyor. Tuna Nehri üzerindeki köprüler ve en ünlüsü Zincirli Köprü, köprülerin her nehre verdiği o en zengin boyayı çalıyor. Köprüsü olmayan bir nehrin görüntüsü ne kadar sığ kalırdı diye düşünüyorum.

Hava bulutlanıyor. Yağmur ise ancak yağmaya çalışıyor.

İtalyan restoranında yediğimiz acılı makarna “penne arrabiata” ve dört peynirli pizza “quadro formaggio” ile kilometrelerin yorgunluğunu bir miktar da olsa atıyor ve gündüzü akşama çeviriyoruz.

Gecesinde ise Tuna turundayız. Gündüzünde yürüdüğümüz veya yürüyemediğimiz nehir kıyısını, gece ışıkları altında nehrin içerisinden izliyoruz. Turun içeriği olarak, kulaklıklarımızı takıyor ve Türkçe’ye de çevrilmiş ses kaydı ile ışıklar altında izlediğimiz her bir binanın tarihini dinliyoruz. Türkçe konuşan ses, Budin Kalesi’nin biz Türkler’den alınışını, özgürlüğe ulaşma olarak dile getirirken biz, ‘neyse’ deyip manzaranın güzelliğinde teselli buluyoruz.

Benzer Yazılar :

5 thoughts on “Budapeşte – Macaristan

1. muhteşemdir gezmek, görmek, tatmak…. gezilerinizin , mutluluğunuzun ve yaşadıklarınızdan tad alma kabiliyetiniz daim olsun.

2. Super tespitler. Arti bir iki teknik bilgilendirme yapmak isterim buralarada yasayanlar olarak.
    Mutlaka toplu tasima araclarinda bilet alin ve makinalardan onaylatin.
    Otobus duraklarinda sigara icmek yasak ve cezai 80 EU.
    Restorasyonu yeni biten paris cafe de bir kahve molasi verin.
    Eski Osmanli hamamlarinin bir tanesinde bir aksaminizi harcayin.
    Herkese iyi gezmeler

Yorum Yazmak İster misin?