Frankfurt Şehir Notları


Önceleri Almanya’ya ilgim uzaktı. Merak edilesi bir ülke değildi benim için veya diğerlerinin ardından gelirdi. Ama son yıllarda, belki de iş hayatının verdiği yakınlık sonucu merakım ile birlikte beğenim de artıyordu.

Tanımadan, görmeden ve uzaktan. Tabi ki sebeplerim vardı.

Onca defa “aktarıldığım” havaalanından bu defa “Exit” e yönelerek ayrılıyordum. Yolculuk İtalya’dan olunca istikamet Francoforte olarak dile geliyordu.

Forte. İtalyanca Güçlü. İtalyanca’da “Güçlü Franco” olan Frankfurt aslında şehrin göbeğinden geçen “Main Nehri”nin katkısı ile Almanca’da “Frenklerin Irmağı” anlamına geliyordu.

İki dünya savaşından mağlup olarak çıkmış bir ülke bugün Avrupa’nın en büyük ekonomisini oluşturuyor. Gelişmiş sanayisine liderlik eden otomobilin fuarı için bu şehirde idim.

Türk ile karşılaşmanın olağan olduğunu duymuştum hep. Olağanın böylesine sık olacağını galiba tahmin etmemiştim. Otelimin bulunduğu cadde “Türk sokağı” olarak bilinirmiş. Market, berber, lokanta, kitabevi ve kahvehane bizdendi.

Bir şehirde gökdelenler ne kadar fazla ise algı o şehre finansın merkezinde bir konum veriyor. Bizde İstanbul, dünyada New York. Main Nehri’nin kenarına dizilmiş gökdelenleri ile Frankfurt da aynı imajı veriyor.

Caddeler geniş, tramvay yaygın. Prag’da, Torino’da, Bükreş’te, Viyana’da, Krakow’da ve bilmediğim nicesinde olduğu gibi tramvay toplu taşımacılık için kullanılıyor. Bizdeki gibi nostaljik bir görünüm ile turistik bir amaca hitap etmiyor. Bir tek Eskişehir’i ayrı tutuyorum.

Taksilerinin çoğunlukla Mercedes, olmadı Audi olduğu bu şehirde beş kez taksiye bindim. Üç taksi şoförüne memleketlerini sordum. Cevap sırasıyla Hindistan, Pakistan ve Türkiye idi. Diğer ikisine -Alman olmayabilir şüphesine kapılmadığım için- sormamıştm. Benim istatistiğime göre taksilerinin %60’ı yabancılara aitti.

Son günümde beni havaalanına bırakan taksici öncelikle Almanca olarak başladı konuşmasına. Anlamadığım için “İngilizce”ye dönmesini istediğim arkadaş ile bir müddet bu yabancı dilde muhabbet ettik.

Bıyıklı değildi, esmer değildi, çatalın yanı ile yemeğini de kesmiyordu (!) ama ben nasıl olduysa arkadaşın bizim memleketten olduğu hissine kapıldım. Etrafta bir işaret aradım bu sanımı doğru çıkarması için. Taksimetre cihazında yazılı elektronik isme gözüm takıldı. Türk’tü.

Sivaslı. İstanbul Üniversitesini bitirmiş, yüksek lisans için Almanya’ya gelmiş ve kalmış. Detaylarını konuştuk. Türkçe.

“Almanya gezmesi güzel ama yaşaması kötü bir memleket. Türkler çok ama arasında birlik yok. Almanya’nın politikası da buna sebep olabilir.”

Akşam sekizden sonra gezme imkanı bulduğum Frankfurt’ta tercihim şehir merkezi oldu.

Ağaçlar altında yerleştirilmiş banklar, kaldırım taşları ile döşenmiş geniş yürüyüş yolları ve kalabalığı ile “Zeil”, şehrin merkezinde popüler bir alışveriş caddesi. Her ne kadar dükkanlar erken vakitte kapansa da kalabalık geç vakte kadar dışarıdaydı.

Bu caddeye girmeden hemen önce, 1904 yapımlı tarihi binası ile Cafe Hauptwache’de kahve içmek de ayrı bir keyif.

Bizde motorlu taşıtlar önceliklidir, yaya ikincil. Bisiklet kullanımı neredeyse yoktur. Almanya’da (her Avrupa ülkesinde olduğu gibi) motorlu taşıt yayayı gördüğünde duruyor ve bisiklet yaygın olarak kullanılıyor.

Ama tuhaf olan; bisiklet yayayı görünce durmuyor, yolunu değiştirmiyor, hızını kesmiyor ve sadece şiddetle ziline basıyor. Motorlu taşıt değil fakat bisiklet tedirgin ediyor.

Goethe’nin şehrinde, doğduğu ev olan müzesine uğramak kısmet olmadı. Evine yakın meydandaki heykeline selam çakmak bir de havaalanında -resminin menuye kapak olduğu- “Goethe Bar” da İtalyan usulü spagetti yemek edebiyata sunulan küçük bir vefa oldu (ya da ben böyle kendimi kandırdım).

İki günlük ziyaretimin onsekiz saatini geçirdiğim otomotiv fuarından tek bilgi vermeden yazımı tamamlıyorum. Malum, o anlar işin teknik tarafı.

Ama. Yoktu. Tek bir Türk firması yoktu.

***

Yorum Yazmak İster misin?

