Romantik Bir Viyana Yazı


İlk defa bir Adalet Ağaoğlu romanı okuyorum. Romandan haberdar olmama sebep, öykü dersleri hocamın tavsiyede bulunması idi. İşte bu tavsiye ile okumaya koyuluyorum romanı.

Tarih öğretmeni Kamil Kaya ile başlıyoruz okumaya. Bir insanın hayatını özet geçer gibi anlatıyor ilk sayfalar. Yılların hızla geçtiğini gösteren üst başlıklar ile Kamil Kaya’nın, Türkiye’nin bir kaç şehrindeki öğretmenlik yıllarını ve öğrencileri ile olan iletişimini okuyoruz.

İlk başta her üst başlığı toplayarak baştan itibaren kaç yıl geçtiğini saysam da bir müddet sonra kopuyorum tarihten. Hızla tarih öğretmeninin emeklilik vaktinin gelmesini bekliyorum.

Yılların hızla geçtiği bu ilk bölümün anlatım tarzı bugüne kadar hiç şahit olmadığım bir şekilde. Anlatım tamamen Kamil Kaya’nın ağzından ya da doğrusu zihninden.

Konuşan her zaman Kaya. Diğeri de konuşsa yine de Kaya.

“Adınız? Ne? Sıtkı. Ne buyurdunuz Sıtkı kardeş? Yüksek sesle lütfen. Savaşa karşı mıyım? Ah Sıtkıcığım, savaşa karşı olmasak olur mu?”

“… hı, ne? Bu mu? Ceketim mi? Niye mi hep bu biçim ceket giyiyorum? Kruvaze. Nesi var? Derse her zaman önü ilikli gelinirdi.”

Bu farklı anlatım bir müddet sonra yorucu olmaya başlıyor. Tam da “artık yeter” dendiği vakit anlatım tarzı değişiyor. Başka bir kahramanın ağzından alıştığımız roman anlatımına geçiyor.

Viyana’da bir mekanda, aynı insanı tanıyan iki kişinin karşılaşması ile adeta başka bir kitaba başlıyoruz.

Sanatın baskın olduğu şehrin sokaklarında roman insanları ile birlikte geziniyoruz. Kesişen hayatları okuyoruz.

Tarih derslerinde anlattığı kuşatılan Viyana ‘ya Kamil Kaya’nın yolu bir Avrupa turunda düşüyor. Hayalleri ile birlikte Viyana sokaklarında gezen tarih öğretmenini bir müddet sonra polisiye bir anlatının içerisinde okuyoruz.

Merak romanın sonlarına doğru tek hissettiğimiz oluyor. Bütün karmaşası ile birlikte anlaşılması zor bir son geliyor. 

***

Yorum Yazmak İster misin?

