Od – İskender Pala


Od, İskender Pala, Kapı Yayınları, 2011

Romana başlarken beklentim büyüktü. Zamanın içinde kaybolarak okuyacağımı hayal etmiş ve beğendiğim yazarın “Bir Yunus Romanı” üst başlıklı kitabını bu duygular ile almıştım.

Molla Kasım‘ın bir şekilde eline geçip okuduğu şiirleri safsataya benzetip nehre atması veya yakmasıyla başlıyor hikaye. Tarihten. Bilmiyordum aslını veya biliyordum, unutmuş da olabilirim. Onca şiir yok olduktan sonra karşısına çıkan yaprakta yazan mısralar ile şok oluyor Molla Kasım.

Derviş Yunus bu sözü/ Eğri büğrü söyleme/Seni sigaya çeker/Bir Molla Kasım gelir.

Ve Yunus‘u bulur Kasım. Müridi olur. Ama bu romanda anlatılanlar onun değil Yunus’un ve oğlunun hayatıdır. Söz onlarındır, yazı benim

Şiirlerini onca bilip hayatına o kadar uzak olduğummuş Yunus Emre. Farkettim. Oğlu İbrahim‘i Moğol (romanda Çekikgöz diye ifade ediliyor) eşi Sitare‘yi Haçlı tapınakçıların baskınlarında kaybeden Yunus. Tarihten mi, bilemiyorum. Ona kalan oğlu İsmail ile de yolları ayrılıyor.

Ola ki kurgudur hepsi; Yunus ile İsmail’in tekrar buluşması ile başlarken Molla Kasım’ın anlatımı, o başlangıca tekrar dönmek için sonuna kadar beklememiz gerekiyor.

İşte o aralıkta Yunus ile ilgili bütün hikayeyi okuyoruz. Aslanlı Hünkar olarak ifade edilen Hacı Bektaş‘ın yanına uğrayışı ve sonrasında kendini Tapduk Sultan‘ın yanında buluşu.

Kendi dervişliğinin farkında olmayan bir Yunus var romanda. Onda var olan hazinenin farkına varamayan ve “bilmem” ler ile kendini ateşe veren.

“Dağdan odun getiriyordum. Herkes ona odun diyordu; iki heceyle, od-un işte, ateş veren şey… Ama ben onun ilk hecesiyle ilgilendim, ateş olan kısmına, gönüllerde aşkı tutuşturan alevli kısmına, ‘od’a talip oldum.”

Kısa zamanda okusam da içinde kaybolamadım “Od”un. Aradığım sanki başka bir anlatımdı. Başkaydı.

***

7 thoughts on “Od – İskender Pala

  1. ben de kıtabı buyuk umutlarla okudum tamam kotu degıl ancak hep takıldıgım bır sey yunus emre ıle ılgılı hıc kaynak yokken yazar nerden bulmus bu kadar bılgıyı her seyı kurgu olarak dusunsek bıle ınsanlar bunları gercek sana bılır ve yunus emreyle ılgılı yanlıs yonlenebılır ler ben encok da arn nın hıkayeye sokulmasına sasırdım

    • okuyucu her romanı kurgunun varlığını unutmadan okuması gerekecek tabi. benim de halen aklımda bu romandaki kurgu ile gerçek arasındaki soru duruyor. bir fırsatta araştırmam gerekecek.

  2. besbelli büyük araştırmalar yapılmış kitap yazılmadan önce. ama anlatım beni sürüklemedi. bölümler arası geçişler kopuk. bir paragraf okunduktan sonra anlam ve olay bütünlüğü kurulabiliyor. ayrıca, Yunus Emre demek tasavvuf demek, Allah sevgisini din ile harmanlamak demek. tasavvufa dair verilen bilgi, az-çok ilgisi olan herkesin edinebildiği yüzeysel bilgiler. daha derin olmalıydı diye düşünüyorum. açıkcası pek umduğumu bulamadım. derin bir hayalkırıklığı içindeyim.

  3. arkadaşlar iskender pala zaten tasavvuf üzerine doktora yapmış bir öğretim görevlisi üstelik edebiyat bölümü mezunu, bu kadar çok bilgiyi bu kitapta barındırmasının tek açıklaması budur zaten. yunus emre hakkında pek bilmediğiniziin nedeni muamma olması değil yeterince araştırmamanızdır arkadaşlar iyi günler

    • İmran hanım öncelikle teşekkürler.
      Benim aklıma takılan soru kurgu ile gerçek arasındaki fark idi. Araştırma sonucumu, İskender Pala’nın cümleleri ile vereyim : “Araştırmaya başladım. Pek çok kaynağı yeniden gözden geçirdim. Bir dervişin hayatı çok da cazip değildi roman konusu olarak. Belki psikolojik roman yazarsınız ama o bile zor. İyimser düşündüm. Tarihi kaynaklarda Yunus’un İsmail isminde bir oğlu geçiyor. Karaman’da Yerce isminde bir köyü satın alıyor. İsmail üzerinden aksiyon kısmını vereyim diye düşündüm. Sonra Sitare önemli bir figür. Çünkü o kadının aşkından İlahi aşka doğru yükselen bir yol izlenmesi lazımdı.”
      Alper
      http://www.pressturk.com/roportaj/haber/28622/yunusun-garip-kalmasini-istemedim.html

  4. admin saat 9 a kadar nolur bana bu kitapta en beğendiğin bölümü 1 paragrafta anlatırmısın lütfen

Yorum Yazmak İster misin?

