Prag Mezarlığı – Umberto Eco


Prag Mezarlığı, Umberto Eco, Doğan Kitap, 2011

Idefix tarafından hazırlanan 2011’in En İyi 100 Romanı listesine üçüncü sıradan girdiğini öğrendiğimde onu okumaya henüz başlamıştım. Ve işin ilginç tarafı bu 100 roman arasında okumuş olacağım tek roman olacak olmasıydı.

Beni okumaya iten iki sebep; Umberto Eco romanı ve hikayenin bir kısmının Torino‘da geçiyor olmasıydı. Ola ki okurken tanıdık mekanlardan izler bulabilecektim.

Anlatım, iki farklı zaman sürecinde geçiyor: Kahramanımız Yüzbaşı Simonino‘nun 1897 yılında günlük yazmaya başladığı süreç ile bu günlüklerde anlatılan kahramanın çocukluk dönemi ile başlayıp sonrasındaki hayatından kesitleri okuduğumuz ikinci süreç.

Kısa bir zaman sonra günlükleri Simonino ile birlikte yazan başka bir ismin, Rahip Della Piccola‘nın da varlığını anlıyoruz. İki farklı kişi mi yoksa kimliğinde git gel yaşayan aynı kişi mi?

Dedesinden aldığı telkinler ile kendisini Yahudi düşmanı olarak yetiştiren Simonino, gizli teşkilatlara sağladığı komplo belgeler ile düşmanlığı Avrupa devletleri arasında besliyor.

1860 İtalya savaşları ile başlıyor faaliyetler. İşte bu anlatımlarda kitabı almama sebep Torino, sokakları ve tanıdık isimleri ile karşıma çıkıyor. Üstelik bu sayfaları Torino’da bir otel odasında okuyorum. Gizli teşkilatlara çalışan Simonino, askerlerin kovalamacası sonrası Carbonari üyesi eylemcilerin arasından sıyrılıp Piazza Castello‘ya (Kale Meydanı) çıkıyor ve derin bir nefes alıyor. Aynı meydanı ertesi gün gezen ben, o meydana çıkan sokağın hangisi olabileceği hayallerine kapılıyorum.

Tanıdığımız Monte Cristo Kontu Dumas ile denizlere açılıyor ve İtalya’nın güneyinde Kral Vittoria Emmanuel adına savaş halinde bulunan General Garibaldi ile tanışıyor.

Zaman geçiyor ve kahramanımız farklı kimlikler ile farklı ülkelere – ama hep aynı amaç için- çalışmaya devam ediyor. Prag‘da yazdığı belge hangi ülke için değerli olabilir? Almanya, Rusya,Fransa?

Kurgu bizi Siyon Bilgelerinin Protokolleri öncesine götürüyor. Hitler soykırımına esin kaynağı olduğu iddia edilen protokollerin öncesine…

Tarihi roman meraklıları için kaçırılmaması gereken bir roman. Arka kapak yazısında da ifade edildiği gibi okurları tam bir karnaval bekliyor.

***

7 thoughts on “Prag Mezarlığı – Umberto Eco

  1. kitabı yyeni okumaya başladım beğeneceğimi umuyorum sınvda bu kitabtan çıkack okumak zorundayım kitap gzel ama karışık

Yorum Yazmak İster misin?

