Şehr-i Çanakkale

Tarihin seyrini değiştirmiş iki büyük savaşa mekan olmuş Çanakkale: Antik çağın efsanevi savaşı Troya ve yakın tarihin büyük destanı Çanakkale, bu topraklarda binlerce yıl ara ile gerçekleşiyor.

Yakın tarih ile antik çağ gezilerimiz arasında, günümüz Çanakkale’sini gezme fırsatı buluyoruz.

Muhakkak ki tarihe yazdıkları çok daha büyük, bu küçük şehrin. Feribottan ilk indiğimiz an, o meşhur rüzgarı ile karşılaşmıyor ve çok şükür diyoruz. Geçici olduğunu bilmeden bu durgunluğun, sahil kenarında dolaşmaya başlıyoruz.

Troya filminde yer almış Truva Atı‘nı barındıran park ilk uğrak noktamız oluyor. Her yer yürüyüş mesafesinde. Motorlu trafik az. Cumartesi akşam üzeri veya Pazar günü bu sakinliğe sebep mi bilmiyorum ama bu sakin trafik genelinde var ise bu şehrin, ne mutlu yaşayanlarına.

Şehrin tarihi merkezinde araç yolları arnavut kaldırımları ile oluşturulmuş. Aynen Avrupa şehirlerindeki gibi, sempatik bir görünüm katıyor. Akşam yemeğini yiyebileceğimiz, şehre özgün bir nokta arıyoruz. Feribot limanına ulaşan ana cadde üzerinde, Gülen Pide’ye uğruyoruz. Mekanın bulabildiğimiz tek kalabalık mekan olması ve nezih görünümü bizi oraya çeken oluyor.

Lezzetli bir yemek sonrası Çanakkale’nin meşhur tatlısı peynir helvasını yemek üzere başka bir mekana yol alıyoruz.

Nedense aklımızda Tekirdağ’ın peynir tatlısı kalmış, ikisi arasındaki tek farkın isimde kaldığını sanıyoruz. Ama bulduğumuz tat bambaşka ve fazlasıyla hayalkırıklığı. Sadesi de fırınlanmışı da ağır ve bir lokma sonrası rahatsız edecek seviyede.

Tarihi Saat Kulesi küçük bir meydanın ortasında yer alıyor. Taş yapısı ve ışıklandırması… Fotoğraf için birebir.

Sahil kenarında kafeler, çay bahçeleri, barlar, pastaneler… Rüzgar gittikçe artıyor. Fatih’in üç yapraklı yonca şeklinde inşa ettirdiği Kilitbahir Kalesi boğazın tam karşısında gece ışıkları ile duruyor. “Dur Yolcu” mısrası da aynı görüntünün hemen sağında… Boğaz kenarında rüzgarın izin verdiği müddetçe bu manzarayı izliyoruz.

Çimenlik Kalesi, Fatih’in yaptırdığı diğer bir kale. Boğazı kontrol altına almak için her iki yakaya da birer kale yaptırıyor. Bugün Deniz Müzesi olarak gezilir durumda bu kale. Askerliğini yapan gençler rehberlik ediyor,yüksek sesleri ile kaleyi tanıtıyorlar.

Boğaza 1915 mart’ında mayınları bırakan Nusret Mayın Gemisi de aynı müzenin sahilinde. Sert rüzgar altında sıra bekleyip, gruplar halinde gemiyi geziyoruz. Gemi sallanıyor, tarih yaşanıyor…

“Barlar sokağını biliyor musunuz?” diyor genç. “Hayır” diyoruz. “Cami’yi geçince hemen solda.”

Nargile içebileceğimiz bir mekan, aradığımız. Ve tarifi verilen o sokağın hemen ortasında Yalı Han‘da buluyoruz kendimizi. Mor salkımlı çiçeklerini masalara kadar uzatan ağacın altında tahta sandalyelerde oturuyor, nargile kokusunu çiçek kokularına karıştırıyoruz.

Sadece türküde kalmasın, Aynalı Çarşı‘ya doğru yürüyoruz. Giriş kapısının her iki tarafına yerleştirilmiş aynalar ile kısa bir çarşı karşılıyor bizi. Çanakkale’ye özel süs eşyaları, neredeyse her dükkanda satılan. Ve o kadar da uygun fiyata. Gönlü tok bir şehir…

Rüzgar sahilde şiddetle esmeye devam ediyor. Başı omuzdan koparıp alacak bir şiddette. Bu rüzgara alışmak da marifet, bu alışkanlıkla yaşamak da…

***

6 thoughts on “Şehr-i Çanakkale

1. Ortaokul gezisinde gitmiştim Çanakkale’ye. O yüzden tekrarı şart diyordum ama bu yazıyı okuduktan sonra gezdiğim yerler tek tek aklıma geldi. Çok güzel anlatmışsınız. Bu ara çok da güzel geziyorsunuz maşallah, kıskanıyoruz :)

• :) Sağol canım güzel yorumun için. Aslında benim de şu an gezdiğim her yer ilkokul, ortaokul, lise yıllarımda ailemle bol bol gezdiğim yurdumun güzel köşeleri. Ama büyüyünce başka bir gözle geziliyor, o nedenle gittiğim yerlere de tekrar gidiyorum.
      Beraber gidelim bi yere gezmeye bir de, ne dersiniz? :)

• Amasra-Sapanca tarafı olabilir. Uzundur gitmedim. Maşukiye falan diyorlar,orayı hiç görmedim. ya da Karamürsel var, Burcu’lar gitmişti güzel yerdi, tavsiye etmişti. Ora da olabilir :) konuşalım… :)))

Yorum Yazmak İster misin?