Operasyon: Argo


Afiş_Operasyon_Argo

Argo [2013] / Yön: Ben Affleck / IMDB: 8.0 

Operasyon: Argo, bizim şehrin sinemalarında sadece bir hafta oynayabildi. Maalesef dev ekranda izleme şansı bulamadık. Tüm Türkiye salonlarında izleyen seyirci sayısı ise bugün itibariyle sadece 72.000.

İzlenmediği için mi sunulmaz, sunulmadığı için mi izlenmez onu bu konuda daha meraklı arkadaşların analizine bırakıyorum.

Lincoln ile birlikte Oscar’ın iki favorisinden biriydi. Oscar öncesi diğer festivallerde topladığı ödüller ile Lincoln’e göre sanki bir adım da öndeydi.

Çiçeği burnunda tivibu‘mun seç izle paketleri arasında Argo’yu görünce bir hayli şaşırdım. Oscar ödülü sonrası onun vizyonda ikinci bir tur yapacağı beklentisindeydim; gerek kalmadı. Türkçe seslendirilmiş hali ile TV’den izler olduk.

1979 İran Devrim‘i sonrası devrim yanlısı üniversite öğrencilerinin baskın yaptığı ABD konsolosluğundan gizlice kaçmayı başaran altı ABDli, Kanada büyükelçiliğine sığınır. CIA, altı vatandaşını İran’dan alabilmek için gizli bir operasyon düzenler. İşbirliğinde Hollywood da vardır.

Foto_Ben_Affleck

Operasyon: Argo, Ben Affleck‘in üçüncü yönetmenlik denemesi. Kızımı Kurtarın’ı (Gone Baby Gone) henüz izleyemedik. Hırsızlar Şehri (The Town) ise keyifle izlediğimiz bir aksiyon filmiydi.

Argo, her ne kadar yönetmenine Oscar kazandıramasa da Ben Affleck’in bu alanda gittikçe ustalaştığının somut bir örneği oluyor.

Günümüzün iki düşman ülkesi: ABD ve İran. Bu düşmanlıkta silahlar konuşmasa da soğuk savaş göz ardı edilmemeli. Tarihi film niteliği taşıyan Argo’yu öncelikle film yönü ile değerlendirelim.

Humeyni’nin 1979 devrimi sonrası İran… Filmin aralarına sıkıştırılan dönemin gerçek görüntüleri ile film kareleri çok başarılı bir şekilde iç içe giriyor. Hangisi film, hangisi gerçek… Büyük çerçeveli gözlükler, büyük yakalı gömlekler, televizyon kutusu ve ekranda dönemin yeni filmi, Maymunlar Cehennemi…

Belli ki Affleck’in bu filmde en çok önemsediği nokta zamanı mümkün olduğu kadar verebilmek. Başarılı da oluyor. 

Pearl Harbour‘un mimiksiz suratı Ben Affleck’in o günden bu yana oyunculuk adına üzerine çok şey koyduğunu söyleyemem. CIA operasyonunun gerçek kahramanı Tony Mendez‘i oynarken de vasatın çok üzerine çıkamıyor.

Aslında Argo’da baskın karakterler izlemiyoruz.

Foto_ArgoAltı rehine ile de duygusal bir bağ kurmamıza izin vermiyor film; oyunculuklarını ön plana çıkarmalarını istemiyor. Belli ki öncelikle zamana ve olaya odaklanmamız isteniyor.

Rehinelerin, uzunca bir saklanma sürecinden sonra evden ilk kez çıkıp bir araba içerisinde İran’lı eylemcilerin arasında kaldığı bir sahne var ki bir izleyici olarak ben, bu durumun nasıl büyük bir tedirginlik vereceğini hissediyor ve oyuncuların suratlarında da o tedirginliği arıyorum. Belki sadece bir rehinede (Katty – Kerrie Bishe) aradığımı buluyorum.

Argo, üç dalda Oscar aldı. En İyi Film, En İyi Kurgu ve En İyi Uyarlama Senaryo. Kesinlikle iyi bir film olduğunu söyleyebilirim. Seyirciyi sıkmıyor, gerçek bir olayı kurgulamış olması merak uyandırıyor, sonlara doğru şiddeti artan bir gerilim veriyor… Fakat En İyi Film ödülünü ne kadar hak ediyor, tereddütteyim.

Galiba bu noktada soğuk savaşın kuralları baskın çıkıyor.

Yönetmen_Ben_Affleck

***

Yorum Yazmak İster misin?

